آموزش ریاضی را با گیمیفیکیشن سادهتر کنید
ممکن است استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش، عجیب به نظر برسد. اما این روش تاثیر مثبتی در یادگیری دانشآموزان دارد. برای مثال، شما به عنوان معلم میتوانید مباحث ریاضی را از طریق بازیهای فکری، به دانشآموزان خود آموزش دهید. در واقع، استفاده از این نوع بازیها، روشی بینظیر برای درگیر نگه داشتن دانشآموزان با محتوای آموزشی و افزایش تمایل آنها به یادگیری است. برای مثال، سودوکو یک ابزار منحصربهفرد است که معلمان میتوانند از آن برای تقویت خلاقیت و تواناییهای حل مساله در دانشآموزان استفاده کنند. در این مطلب، نکات مهم درباره آموزش ریاضی با بازی را مرور میکنیم.
آموزش ریاضی با بازی؛ یک تکنیک نوین و موثر
در بین دروس مختلف، ریاضی ترسناکترین درس است و اکثر دانشآموزان نسبت به این درس بیعلاقه هستند. در واقع، آنها دوست ندارند مسائل ریاضی را حل کنند. با این حال، آشنایی با این درس، بسیار مهم است. در این بین، سودوکو که یکی از بهترین ابزار آموزش ریاضی با بازی است، به دانشآموزان کمک میکند تا در این درس، بهتر شوند. در ادامه، به تاثیر گیمیفیکیشن در آموزش ریاضی میپردازیم.
بازی بر توانایی تحلیل و محاسبه تاثیر میگذارد
حل پازلهای منطقی به رشد تفکر تحلیلی کمک میکند. در این بین، بازی سودوکو و حل معادلات ریاضی به یکدیگر شباهت دارند. به تعبیر دیگر، حل جدول سودوکو به توانایی استدلال فرد بستگی دارد. هنگام حل یک مساله پیچیده ریاضی نیز دانشآموزان از همین توانایی استفاده میکنند. از این رو، آموزش ریاضی با بازی، توانایی استدلال را بهبود میبخشد و علاقه دانشآموزان به این درس را افزایش میدهد.
آموزش ریاضی با بازی باعث افزایش دقت دانشآموزان میشود
با حل سودوکو، دانشآموزان دقت لازم برای حل معادلات ریاضی را بهدست میآورند. علاوه بر این، حافظه آنها تقویت میشود. همچنین، آموزش ریاضی با بازی به دانشآموزان کمک میکند تا به درستی استنباط کرده و نتیجهگیری کنند.
درک مسائل ریاضی با بازی آسانتر است
هنگام حل یک مساله ریاضی، دانشآموزان باید از تفکر تحلیلی استفاده کنند. علاوه بر این، آنها باید دقت کافی را داشته باشند. حل پازل سودوکو هر دو مورد مذکور را تقویت میکند. از سوی دیگر، برای بهبود تجربه یادگیری، تقویت بنیان دانشآموزان در موضوعات مختلف بسیار مهم است و بدون درکی درست از مفاهیم، آنها نمیتوانند بر حل مشکلات تمرکز کنند. بنابراین، معلمان باید از روشهای آموزش ریاضی با بازی برای افزایش میزان یادگیری دانشآموزان خود استفاده کنند. در این بین، استفاده از پازلها یکی از تکنیکهایی است که میتوان با استفاده از آن، درس را برای دانشآموزان سرگرمکننده کرد.
استفاده از سودوکو به عنوان یک ابزار یادگیری در کلاس درس
در ابتدا، باید بدانید که سودوکو یک پازل عددی نیست. در عوض، یک معمای منطقی است. این بازی یک اختراع آمریکایی میباشد، اما نام خود را از زبان ژاپنی گرفته است. در واقع، سودوکو در سال 1979 توسط هاوارد گارنز اختراع شد. با این حال، پنج سال پس از اختراع، نام آن انتخاب شد.
اولین دوره مسابقات قهرمانی سودکو در سال 2016 برگزار شد و از آن پس، هر ساله مسابقات قهرمانی سودوکو در نقاط مختلف جهان برگزار میشود. بزرگترین قهرمان این بازی، تومن اسنایدر است که سه قهرمانی را به دست آورد و سختترین معما را در 1.23 دقیقه حل کرد. در حال حاضر، سودوکو به عنوان ابزار آموزشی نیز استفاده میشود. در ادامه، با نکات مهم برای استفاده از این بازی در کلاس آشنا میشویم.
سودوکو را به دانشآموزان آموزش دهید
به عنوان معلم، باید به دانشآموزان یاد بدهید که چگونه سودوکو بازی کنند. شما میتوانید آنها را تشویق کنید که این بازی را از طریق آزمون و خطا یاد بگیرند. همچنین میتوانید جدول سودوکو را روی تخته ترسیم کنید یا از قطعات از پیش بریده شده برای انجام این بازی استفاده کنید. البته با گسترش آموزش آنلاین، این امکان برای معلمان فراهم شده است که جداول را در نرم افزار مدرسه بارگذاری کنند.
از یاد نبرید که سودوکو ابزار آموزش ریاضی با بازی است
معلمان بایذ از پازلها برای شروع مکالمه در مورد ریاضی استفاده کنند. در این بین، میتوانید از تخته برای کشیدن معماهای سودوکو استفاده کنید و از دانشآموزان بخواهید که جداول را پر کنند. پس از حل سودوکو، از آنها بپرسید که چرا جداول را به این شکل پر کردهاند. پرسیدن این سوالات به معلمان کمک میکند تا طرز تفکر دانشآموزان خود را درک کنند.
استفاده از تابلو اعلانات برای حل سودوکو
معلمان میتوانند از تابلوی اعلانات برای نمایش جداول به استفاده کنند. آنها میتوانند از دانشآموزان بخواهند که در زنگهای تفریح، معما را حل کنند. همچنین با اختصاص دادن امتیاز به این بازی، میتوان آن را جذابتر کرد. لازم به ذکر است که شما میتوانید جداول سودوکو را در نرم افزار مدرسه نیز قرار بدهید تا دانشآموزان در اوقات فراغت، این جداول را حل کنند.
نقش دانشآموزان در آموزش ریاضی با بازی را پررنگتر کنید
بسیاری از افراد سودوکو را در مجلات، وبسایتها یا اپلیکیشنها حل میکنند و سپس، با استفاده از کلیدهای پاسخ، عملکرد خودشان را بررسی میکنند. دانشآموزان نیز میتوانید سودوکو را به عنوان یک فعالیت مستقل و در راستای آموزش ریاضی با بازی حل کنند. در این بین، معلمان باید کلیدهای پاسخ را به آنها ارائه دهند تا پس از اتمام حل جدول، خودشان پاسخها را بررسی کنند.
استفاده از کاربرگ برای حل سودوکو
از معماهای منطقی میتوان به عنوان کاربرگ استفاده کرد. در واقع، معلمان میتوانند از یک معما کپی بگیرند و روی میز دانشآموزان بگذارند. این کار باعث میشود که دانشآموزان در زنگهای تفریح، درگیر حل جدول شوند.
در نهایت، باید بگوییم که استفاده از تکنیکهای ذکر شده در این مطلب، به معلمان کمک میکند تا آموزش ریاضی با بازی را در برنامه درسی بگنجانند. همچنین این معماهای منطقی به دانشآموزان کمک میکنند تا مهارتهای خودشان را در زمینه ریاضیات توسعه دهند.
آموزش ریاضی با نرم افزار دایاموز
در حال حاضر، اغلب والدین به دنبال یک مدرسه هوشمند برای ثبتنام فرزندانشان هستند. اما شاید بپرسید: «یک مدرسه هوشمند چه ویژگیهایی دارد؟». در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصلیترین ویژگی مدارس این چنینی، استفاده از نرمافزارهای کاربردی است. در واقع، تختههای هوشمند، سیستمهای کامپیوتری پیشرفته و … نمیتوانند به تنهایی یک مدرسه را به مدرسهای هوشمند تبدیل کنند. ما در مجموعه دایاموز، با توسعه یک نرم افزار مدرسه جامع، این امکان را برای شما فراهم کردهایم که آموزش ریاضی با بازی و فعالیتهای مشابه را در یک پلتفرم یکپارچه انجام دهید.